dissabte, 11 de maig del 2013

SESSIÖ AMB PARES

Hem preparat les sessions amb pares i a tall d'exemple deixo aquesta, que correspon a la primera de les quatre que estem elaborant. El material de la presentació amb ppt ens ha quedat pendent.



                            Sessió P1    
TEMPORITZACIÓ
50’
OBJECTIU
Ø  Donar informació sobre el trastorn, ensenyar als pares l'aplicació efectiva de les tècniques de modificació de conducta, incrementar la competència dels pares, millorar la relació paternofilial mitjançant una millor comunicació i atenció al desenvolupament de l’ infant.
ACTIVITATS
·         Explicació de les tècniques de modificació de conductes i debat.
RECURSOS I MATERIAL
o    Presentació de les tècniques per afavorir el comportament positiu del nen i la generalització dels continguts.
PROPOSTES I ORIENTACIONS
o    Recomanar als pares aplicar aquestes tècniques en el màxim d’entorns possibles.
VALORACIÓ
Extreure la informació important de la sessió i les conclusions.
Notes orientatives
Tècniques per incrementar les conductes:
·          Reforç positiu : consisteix en presentar immediatament després de la conducta adequada un estímul (lloança, premi) que fa que augmenti la probabilitat que es repeteixi aquesta conducta. L'estímul que es presenta després de la conducta és el reforç positiu.
Reforçament negatiu :una conducta ha estat reforçada negativament si s'incrementa o es manté perquè elimina un estímul aversiu. Exemple, "Mentre no acabis la tasca (conducta desitjada) no sortirem al parc (estímul aversiu)".
Tècniques per reduir/eliminar les conductes:
·          Extinció : consisteix a ignorar (no mirar, no escoltar, no parlar) el comportament inadequat per evitar que aquest s'incrementi per l'atenció (negativa, però atenció) que li oferim al nen. S'han d'explicar les condicions de l'extinció el nen abans d'aplicar-la i mantenir el procediment el temps suficient (al principi sol augmentar el comportament inadequat). L'extinció no pot utilitzar-se si la conducta pertorbadora és perillosa.
·          Temps fora: consisteix a aïllar al nen immediatament després de realitzar la conducta pertorbadora a un lloc avorrit (no lúdic) durant un període preestablert de temps (aproximadament un minut per any del nen). La tècnica pot aplicar-se fins els 6-8 anys d'edat del nen.
·          Cost de resposta: consisteix a retirar una quantitat específica de reforçadors (privilegis, premis) obtinguts prèviament. Exemple: reduir temps d'activitats lúdiques (televisió, videojocs, ordinador) pel comportament inadequat.
·           Càstig : tècnicament consisteix a proporcionar un estímul aversiu (realitzar treballs molestos o monòtons) després de la conducta inadequada amb l'objectiu de eliminar-la. El càstig físic no s'ha d'utilitzar ja que no ensenya la conducta adequada, crea tolerància (major càstig per obtenir el mateix resultat), pèrdua de l'autoestima del nen i agressivitat contra la persona que l'aplica. La recompensa és molt més eficaç que el càstig.
L'Economia de Fitxes és una tècnica molt eficaç que combina el reforçament positiu i el cost de resposta. L'economia de fitxes consisteix en lliurar un estímul (fitxes, vals, punts) immediatament després de la conducta desitjada. L'estímul es canvia més tard per un reforç (premi prèviament pactat). La tècnica permet treballar diferents conductes alhora però necessita d'elevada programació per part dels pares.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada