dilluns, 20 de maig del 2013

PRIMERES VALORACIONS


Estem a la recta final i és el moment de començar a fer valoracions. Primer de tot dir que ha estat un treball constant, interessant, col·laboratiu i de treball en xarxa. Tant l’equip del Centre com jo mateixa hem aprés i gaudit molt, hem compartit aprenentatges, idees i coneixements. Hem creat plegades un programa pensat en millorar les relacions socials i les emocions de nens i nenes que presenten dificultats en aquest i altres aspectes. Amb una finalitat bàsicament preventiva. Aquest objectiu ha alimentat la nostra il·lusió i ens ha  motivat a invertir tot el temps que ha calgut.

Ha estat un plaer poder primer, planificar i després anar construint mica en mica aquest projecte, un projecte compartit, debatut, acordat i consensuat.

Hem utilitzat tant recursos bibliogràfics com tecnològics, hem fet una àmplia recerca sobre el tema i hem anat seleccionant, adaptant i  creant el que ens ha semblat més òptim i significatiu. En aquesta recerca ha estat molt rellevant l’educació emocional com a innovació educativa i com a resposta a les necessitats socials expressades per Rafael Bisquerra, catedràtic de la Ub de Pedagogia i Psicopedagogia i el repte que suposa per als psicopedagogs,  tal com indica en César Coll en els seus treballs i conferències.

Hem tingut molta cura alhora de dissenyar les activitats del programa i d’establir els criteris d’avaluació, també hem preparat sessions amb els pares i amb els mestres amb la finalitat que sigui un programa triangular i doni espai a totes les persones que intervenen en l’aprenentatge dels destinataris.

Els blocs a desenvolupar en el programa han estat : Autocontrol emocional (Identificació i expressió de sentiments, reconeixement d’emocions i tècniques d’autocontrol emocional) i Habilitats socioemocionals ( Assertivitat, drets personals, comunicació no verbal, habilitats socials bàsiques i autoestima i autoconcepte). Els temes a treballar amb els pares han estat : Tècniques de modificació de conducta, estils de comunicació i habilitats socials bàsiques i autoestima.

Documentació empreada

BADIA, A.; MAURI, T. I MONEREO, C. (2006). La pràctica psicopedagògica en educació no formal. Volum II. UOC.
Aquest material m’ha servit com a base de consulta ja que les meves pràctiques corresponen a un context no formal.
BARKLEY, R. (2002). Niños hiperactivos. Como comprender y entender sus necesidades especiales. Barcelona: Paidos.

És un llibre que descriu molt bé el perfil dels infants amb TDAH. M’ha servit per entendre aquest trastorn i per ajudar als infants i adolescents afectats.

BOLEA, E; Burgos, F; Duch, R. Vilà, F. (2005): Mòdul 6: Trastorns de conducta. Assignatura Intervenció psicopedagògica en els trastorns de desenvolupament. UOC

CARPENA, Anna (2003) Educación socioemocional en la etapa de primaria. Ed.Eumo Octaedro. Barcelona


Aquest llibre aporta eines perquè es pugui incorporar la dimensió emocional en l’educació dels infants, alhora que fa aportacions científiques i reflexiona sobre els canvis socials i la necessitat de la formació socioemocional.  M’ha aportat base teòrica referent a les habilitats socioemocionals i idees per elaborar el programa , ja que hi ha un bon nombre de propostes, activitats i recursos concrets d’intervenció psicoeducativa. A  més hi ha un apartat dedicat a les habilitats socials i de vida i està pensat per a nens i nenes de sis a dotze anys.( Continuaré consultant aquest llibre).

GOLEMAN, Daniel (1999) La practica de la intel·ligència emocional. Ed. Kairos,Barcelona.
GROP I RENOM, A (2003). Educación emocional. Programa para educación primària.. Barcelona: Praxis.

Aquest llibre presenta programa molt pràctic d’educació emocional per a nens i nenes de sis a dotze anys. Hi ha un bloc dedicat a les habilitats socioemocionals i de vida. (Tinc previst consultar aquest llibre per a elaborar el programa).

MARTI, J. I DÍEZ, A. Relació alumnat- família- escola basada en la col·laboració. UOC. Barcelona.

MAURI, T. L’anàlisi de casos com a eina de formació professional. UOC. Barcelona.
MORENEO, C, et.al. Models d’orientació i intervenció psicopedagògica. Ed. UOC. Barcelona: 2003.

SEGURA, Manuel, ARCAS, Margarita Decideix. Volum II. Programa de competència social. Departament d’Educació.

SEGURA, Manuel, ARCAS, Margarita, MESA, Juana Decideix. Volum I. Programa de competència social. Departament d'Educació.

Aquest programa és un  programa molt utilitzat en la mediació escolar i en el desenvolupament de les habilitats socioemocionals. M’ha aportat informació sobre el tema i idees per dissenyar les sessions del programa. (Continuaré consultant aquest programa).


Webgrafia
Taula rodona. “Passat, present i futur de la intervenció psicopedagògica”. <http://www.youtube.com/watch?v=1wcmK7w9NSs > (Consultat en Internet el dia  10 de desembre de 2012 i el dia 12 de març).

Cercador de llicències d'estudis http://phobos.xtec.net/sgfprp/entrada.php

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada