Estem a la recta final i és el moment de començar a fer valoracions.
Primer de tot dir que ha estat un treball constant, interessant, col·laboratiu
i de treball en xarxa. Tant l’equip del Centre com jo mateixa hem aprés i
gaudit molt, hem compartit aprenentatges, idees i coneixements. Hem creat plegades
un programa pensat en millorar les relacions socials i les emocions de nens i
nenes que presenten dificultats en aquest i altres aspectes. Amb una finalitat
bàsicament preventiva. Aquest objectiu ha alimentat la nostra il·lusió i ens ha
motivat a invertir tot el temps que ha
calgut.
Ha estat un plaer poder primer, planificar i després anar construint
mica en mica aquest projecte, un projecte compartit, debatut, acordat i consensuat.
Hem utilitzat tant recursos bibliogràfics com tecnològics, hem fet una
àmplia recerca sobre el tema i hem anat seleccionant, adaptant i creant el que ens ha semblat més òptim i
significatiu. En aquesta recerca ha estat molt rellevant l’educació emocional
com a innovació educativa i com a resposta a les necessitats socials
expressades per Rafael Bisquerra, catedràtic de la Ub de Pedagogia i
Psicopedagogia i el repte que suposa per als psicopedagogs, tal com indica en César Coll en els seus
treballs i conferències.
Hem tingut molta cura alhora de dissenyar les activitats del programa i d’establir
els criteris d’avaluació, també hem preparat sessions amb els pares i amb els mestres
amb la finalitat que sigui un programa triangular i doni espai a totes les
persones que intervenen en l’aprenentatge dels destinataris.
Els blocs a desenvolupar en el programa han estat : Autocontrol
emocional (Identificació i expressió de sentiments, reconeixement d’emocions i
tècniques d’autocontrol emocional) i Habilitats socioemocionals ( Assertivitat,
drets personals, comunicació no verbal, habilitats socials bàsiques i
autoestima i autoconcepte). Els temes a treballar amb els pares han estat :
Tècniques de modificació de conducta, estils de comunicació i habilitats
socials bàsiques i autoestima.
Documentació empreada
BADIA, A.; MAURI, T. I
MONEREO, C. (2006). La pràctica psicopedagògica en educació no formal. Volum
II. UOC.
Aquest
material m’ha servit com a base de consulta ja que les meves pràctiques
corresponen a un context no formal.
BARKLEY, R.
(2002). Niños hiperactivos. Como comprender y entender sus necesidades
especiales. Barcelona: Paidos.
És un llibre que descriu molt bé el perfil dels infants amb
TDAH. M’ha servit per entendre aquest trastorn i per ajudar als infants i
adolescents afectats.
BOLEA, E;
Burgos, F; Duch, R. Vilà, F. (2005): Mòdul 6: Trastorns de conducta.
Assignatura Intervenció psicopedagògica en els trastorns de desenvolupament.
UOC
CARPENA, Anna (2003) Educación socioemocional en la etapa de primaria. Ed.Eumo
Octaedro. Barcelona
Aquest llibre aporta eines perquè es pugui incorporar la
dimensió emocional en l’educació dels infants, alhora que fa aportacions
científiques i reflexiona sobre els canvis socials i la necessitat de la
formació socioemocional. M’ha aportat base
teòrica referent a les habilitats socioemocionals i idees per elaborar el programa
, ja que hi ha un bon nombre de propostes, activitats i recursos concrets
d’intervenció psicoeducativa. A més hi
ha un apartat dedicat a les habilitats socials i de vida i està pensat per a
nens i nenes de sis a dotze anys.( Continuaré consultant aquest llibre).
GOLEMAN,
Daniel (1999) La practica de la intel·ligència emocional. Ed. Kairos,Barcelona.
GROP I RENOM, A (2003). Educación emocional.
Programa para educación primària.. Barcelona: Praxis.
Aquest llibre presenta programa molt
pràctic d’educació emocional per a nens i nenes de sis a dotze anys. Hi ha un
bloc dedicat a les habilitats socioemocionals i de vida. (Tinc previst
consultar aquest llibre per a elaborar el programa).
MARTI, J. I
DÍEZ, A. Relació alumnat- família- escola basada en la col·laboració. UOC.
Barcelona.
MAURI, T. L’anàlisi
de casos com a eina de formació professional. UOC. Barcelona.
MORENEO, C, et.al. Models d’orientació i
intervenció psicopedagògica. Ed. UOC. Barcelona: 2003.
SEGURA, Manuel,
ARCAS, Margarita Decideix. Volum II. Programa de competència social.
Departament d’Educació.
SEGURA, Manuel,
ARCAS, Margarita, MESA, Juana Decideix. Volum I. Programa de competència
social. Departament d'Educació.
Aquest programa és un
programa molt utilitzat en la mediació escolar i en el desenvolupament
de les habilitats socioemocionals. M’ha aportat informació sobre el tema i
idees per dissenyar les sessions del programa. (Continuaré consultant aquest
programa).
Webgrafia
Taula rodona. “Passat, present i futur de la intervenció
psicopedagògica”. <http://www.youtube.com/watch?v=1wcmK7w9NSs
> (Consultat en Internet el dia 10 de
desembre de 2012 i el dia 12 de març).
Cercador de llicències d'estudis http://phobos.xtec.net/sgfprp/entrada.php
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada